کلینیک فیزیوتراپی قرار

پاسداران، خیابان پایدارفرد، نبش بوستان هفتم، بین بانک آینده و موسسه ملل(پلاک 146)، واحد 401، طبقه 4

کشیدگی تاندون شانه چیست و راه‌های درمان آن کدام است؟

کشیدگی تاندون شانه چیست و راه‌های درمان آن کدام است؟

کشیدگی تاندون شانه

کشیدگی تاندون شانه باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در شانه، کتف و بازوی افراد می‌شود. این آسیب باعث اختلال در عملکرد طبیعی بدن می‌شود. اختلالی که در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به آسیب‌های بیشتر و حتی پارگی تاندون شانه شود. تشخیص کشیدگی تاندون در شانه و کتف افراد سخت نیست و به‌طور معمول بیشتر افراد با توجه به عوارض مختلفی به آن پی می‌برند. آنچه دارای اهمیت بسیار است، درمان این آسیب است که در صورت تاخیر در آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

با ما در نگاهی به دلایل کشیدگی تاندون شانه و راه‌های درمان آن همراه باشید.

کشیدگی تاندون شانه چیست؟

روتاتور کاف (Rotator Cuff) گروهی از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است که مفصل شانه را در بر گرفته و استخوان بالایی بازو را در حفره کم‌عمق شانه نگه می‌دارد. هرگونه کشیدگی یا آسیب به تاندون‌های این بخش از بدن می‌تواند باعث پدید آمدن دردهای خفیف تا شدید در شانه و کتف شود. دردی که با کشیدگی بازو در زمان فعالیت‌های روزانه بیشتر می‌شود.

این آسیب شدت و ضعف، و نام‌های مختلفی دارد. سندرم روتاتور کاف، پارگی روتاتور کاف، التهاب تاندون روتاتور کاف و سندرم گیرافتادگی شانه نام‌های دیگر این بیماری است.

آسیب‌های تاندون شانه، مانند کشیدگی آنها، به طور معمول با التهاب، تحریک و پارگی میکروسکوپی تاندون‌ها همراه است. البته بروز درد تنها عارضه این آسیب نیست. سندرم گیرافتادگی شانه یا قفل شدن شانه نیز یکی دیگر از پیامدهای این آسیب و کشیدگی تاندون‌ها است.

دلایل کشیدگی تاندون شانه

  • موارد مختلفی می‌تواند منجر به این مشکل شود:
  • انداختن وزن بدن روی بازو و تکیه دادن به آن یکی از دلایل این بیماری است.
  • دراز کردن زیاد بازو در فعالیت‌های مختلف مانند شنا هم می‌تواند منجر به کشیدگی تاندون شود.
  • حرکت‌های ناگهانی بازو مانند حرکت در ورز‌ش‌های راکتی از عوامل دیگر پیدایش این بیماری است.
  • نگه داشتن شانه برای مدت طولانی در یک حالت و وضعیت نیز می‌تواند برای آن آسیب‌زا باشد.
  • فعالیت‌های سنگینی که در آنها نیاز به بالا بردن بازو است هم می‌تواند کشیدگی تاندون‌ها را به دنبال داشته باشد. بسیاری از ورزشکاران در رشته‌های شنا، تنیس، پرتاب وزنه و... دچار این مشکل می‌شوند.
  • گاهی هم این مشکل بدون دلیل مشخصی در افراد بروز می‌کند. البته این مورد بیشتر در افراد بالای 60 سال دیده می‌شود.

علائم آسیب دیدن تاندون شانه

  • آسیب‌دیدگی در تاندون شانه با علامت‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد:
  • درد و تورم در بخش‌های جلوی شانه و کنار بازو.
  •  صداهای غیرطبیعی هنگام بالا و پائین بردن بازو.
  •  داشتن درد در زمان حرکت بازو به بالا و پائین.
  •  درد شدید شانه در زمان خواب.
  • داشتن درد در زمان تلاش فرد برای تماس دست خود با پشت، کمر، شانه یا مو.
  • از دست دادن قدرت حرکت طبیعی در کتف و شانه آسیب‌دیده.

درمان‌های مختلف برای کشیدگی تاندون شانه

تشخیص روش مناسب درمان برای التهاب یا کشیدگی تاندون شانه بسیار مهم است. تاندون‌های آسیب‌دیده و درمان‌نشده ممکن است در طول زمان شروع به پاره شدن کنند. این مسئله مشکلات جدی‌تری برای افراد به همراه خواهد داشت. روش‌های مختلفی برای درمان کشیدگی تاندون شانه وجود دارد که در ادامه نگاهی به برخی از مهم‌ترین آنها داشته‌ایم:

1- فیزیوتراپی کشیدگی تاندون شانه:

فیزیوتراپی کشیدگی تاندون شانه

فیزیوتراپی کشیدگی تاندون شانه

فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان‌ها برای درمان آسیب‌های مختلف در تاندون شانه است. فیزیوتراپیست برای درمان این مشکل روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرد:

* کنترل درد:

شاید نخستین نکته‌ای که بیشتر افراد درگیر با این بیماری را وادار به مراجعه به پزشک می‌کند، درد آزاردهنده آن باشد. یکی از مهم‌ترین اقدامات تراپیست، کنترل درد بیمار است. توصیه‌ها و تمرین‌های فیزیوتراپیست شامل موارد مختلفی از جمله خودداری از انجام برخی از حرکت‌ها است. تمرین برخی از حرکت‌هایی که به درمان کشیدگی تاندون کمک می‌کند، گام بعدی در کنترل درد بیمار است.

برای کنترل درد از روش‌های دیگری مانند ماساژ، گرمای مرطوب و یخ هم استفاده می‌شود. روش‌های درمانی دیگر مانند یوونتوفورسیس که در آن دارو از راه برچسب الکتریکی به بدن بیمار منتقل می‌شود هم راهکار دیگری در کنترل درد است. دستگاه Tens هم ممکن است برای دستیابی به این هدف مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش بیمار:

یکی از مهم‌ترین عملکردهای فیزیوتراپی در درمان آسیب‌های تاندون شانه، آموزش بیمار است. بسیاری از آسیب‌های بدنی افراد در نتیجه قرارگیری بد اعضای بدن اتفاق می‌افتد. برای مثال هنگام تکیه روی دست در زمان کار با رایانه، به بعضی از تاندون‌های شانه فشار وارد می‌شود. از مهم‌ترین وظایف تراپیست یاد دادن روش‌های صحیح نشستن، ایستادن، خوابیدن و انجام کارهای روزمره است.

 منوال ‌تراپی:

منوال تراپی برای کشیدگی تاندون شانه

منوال تراپی یا درمان‌های دستی یکی از روش‌های فیزیوتراپی در درمان کشیدگی تاندون شانه است. تراپیست‌ها با انجام مانورها و تکنیک‌هایی که با دست بر روی کتف و شانه‌های بیمار انجام می‌دهند، به درمان آسیب‌های واردشده به تاندون شانه کمک می‌کنند. حرکت دادن مفصل‌ها در جهت‌های درست نیز بخش دیگری از این نوع درمان است.

 ورزش‌های دامنه حرکتی برای کشیدگی تاندن شانه:

از دیگر تکنیک‌های فیزیوتراپی در درمان تاندون شانه‌‌ها، ورزش‌های حرکتی است. ورزش دادن و حرکت‌های کششی، تا آموزش حرکت‌های مناسب از دیگر روش‌های درمانی تراپیست‌ها است.

 دامنه حرکتی برای کشیدگی تاندن شانه

ورزش‌های قدرتی:

برخی از ورزش‌هایی هم که در فیزیوتراپی برای درمان کشیدگی تاندون شانه کاربرد دارد، ورزش‌های قدرتی است. بلند کردن وزنه‌های پزشکی و استفاده از باندهای مقاومتی برای قوی‌سازی ماهیچه‌های ضعیف و تاندون آسیب‌دیده کاربرد زیادی دارد. البته این ورزش‌ها تا بازگشت تاندون شانه‌ها به حالت عادی ادامه پیدا می‌کند.

آموزش‌های عملکردی:

در روند درمان با فیزیوتراپی، تراپیست به بیمار کمک می‌کند تا با تمرین‌های صحیح به سطح عملکرد گذشته خود دست یابد. آموزش بلند کردن و قرار دادن اشیاء مختلف در قفسه و کابینت، با روش صحیح نیز یکی از فعالیت‌های آموزشی تراپیست‌ها است.

تزریق برای کشیدگی تاندون شانه : 

یکی از درمان‌های کشیدگی تاندون‌های شانه تزریق استروئید است. این کار می‌تواند التهاب تاندون‌ها را کم کند. تزریق کورتیزون نیز در برخی از مواقع برای رفع التهاب به کار گرفته می‌شود. تزریق پلاسمای سرشار از پلاکت هم روش دیگر درمانی است.

تزریق برای کشیدگی تاندون شانه

 

3- ورزش:

یکی دیگر از راه‌های درمان تاندون آسیب‌دیده شانه، ورزش کردن است. البته تمرین‌های ورزشی که با نظر کارشناس فیزیوتراپ و زیر نظر او صورت گیرد.

4- لیزردرمانی:

لیزردرمانی روش دیگری در درمان آسیب‌های کتف و شانه است. به‌طور معمول از لیزردرمانی در کنار فیزیوتراپی استفاده می‌شود. با مدد از این روش درمانی از شدت درد شانه کاسته می‌شود. همچنین التهاب تاندون‌ها بهبود می‌یابد و با افزایش جریان خون، تولید کلاژن و افزایش فعالیت فیبروبلاست‌ها در روند درمانی بیمار بهبود حاصل می‌شود.

5- استفاده از باند آرنج برای کشیدگی تاندون شانه

گاهی اوقات بهره بردن از یک باند آرنج نیز می‌تواند باعث بی‌حرکت نگه داشتن کتف و بازو شود و درمان آن را سرعت بخشد.

البته روش‌های دیگری هم در کاهش درد یا درمان دردهای شانه به کار می‌رود که مگنت درمانی، شاک ویو درمانی و طب سوزنی از نمونه‌های آنها است.

 باند آرنج برای کشیدگی تاندون شانه

 

سخن پایانی:

فیزیوتراپی روش درمان موثر برای رفع کشیدگی در تاندون شانه است. اما انجام حرکت‌های ورزشی تقویت‌کننده شانه و کتف هم می‌تواند در درمان آن تاثیر زیادی داشته باشد. بهترین راه درمان برای شما یا عزیزانتان که دچار این درد شده‌اید، ابتدا فیزیوتراپی و پس از آن مداومت در انجام تمرین‌هایی است که تراپیست شما برایتان توصیه کرده است.